X

וודקה - מי הבעלים

המשקה שיוצר במנזרים בתחילת המאה ה-15 , ושימש בעיקר לצורכי רפואה בשל אחוז האתנול הגבוה שבו, הפך לאחד המשקאות הפופולריים ביותר בישראל. ככל הנראה מקור הוודקה בפולין, אם כי הרוסים טוענים לראשוניות. גם על מקור השם ניטש ויכוח, הסברה הרווחת כיום היא שמקור השם וודקה, במילה הלטינית VITA שפירושה "חיים", ועל כן מכונה הוודקה "מי החיים".

סדנת אלכוהול
סדנת אלכוהול

ההיסטוריה של הוודקה

בשנת 1534 נמצאו עדויות כתובות המתארות שלל מתכונים לשימוש רפואי וקוסמטי בוודקה, בין היתר: ניקוי הסנטר לאחר הגילוח והמלצה לשפשוף הגוף בוודקה בכדי להרחיק ממנו ריח רע. באמצע המאה ה-16, בסביבות העיר קרקוב שבפולין, החלו לייצר וודקה בכמויות מסחריות. בשנת 1620 החליטה מועצת העיר, כי על כל בעל מזקקה לקבל רישיון בתשלום, 68 מזקקות נרשמו כחוק ואילו רבים המשיכו לעסוק בזיקוק באופן בלתי חוקי. הוודקה הפולנית הפכה למשאב יצוא משמעותי ונמכרה באוסטריה, הונגריה, אנגליה, גרמניה, ואפילו לרוסיה ואוקראינה.

בסביבות 1840 נרשמו כ-5000 מזקקות, וייצור הוודקה בכמויות גדולות השפיע על הגדלת המס על בעלי המזקקות. כמו כן גדל היקף האלכוהוליזם בקרב שכבות הביניים והשכבות הנמוכות בעיקר, ואף הוטבע הביטוי "שיכור כמו פולני". ברוסיה, הצאר אלכסנדר השני, הורה להגביל את כמות הוודקה הנמכרת, לצמצם את שעות פעילות הפאבים ולאסור על מכירת אלכוהול לשיכורים.

בסוף המאה ה-19 ירד בכמעט רבע , מספר המזקקות באזורים הרוסיים. בכל שנה סגרו השלטונות כ-3000 מזקקות לא חוקיות. לקראת סוף המאה ה- 19 ביקש הצאר הרוסי אלכסנדר השלישי לשפר את איכותה של הוודקה. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה , הוכרזה תקופת יובש והייצור נאסר, גם במהלך המהפכה ומלחמת האזרחים, הוצאה הוודקה אל מחוץ לחוק וכל מי שנתפס פורץ אל מחסני אלכוהול – נורה במקום.

לנין, שליטה הראשון של רוסיה הקומוניסטית התיר לייצר וודקה המכילה עד 30% אלכוהול. בעת מלחמת העולם השנייה, הוחלט לצייד את כל החיילים הרוסיים ב"הקצבה יומית של 100 גרם וודקה. בשנים שלאחר מלחת העולם השנייה הוודקה החלה לקנות לה מעריצים בארה"ב ובארצות מערב אירופה.

בשנת 1985 , העביר מיכאל גורבצ'וב חוק המגביל את ייצור הוודקה ואת צריכתה. הוא סגר מאות מזקקות וחנויות לממכר אלכוהול, ואף ביטל את מנהג הגשת הוודקה באירועים רשמיים של המדינה. בכל שנה מתים שלושים אלף אזרחים רוסיים בשל שתיה מופרזת.

רוצים לדעת עוד על וודקה ומשקאות אלכוהולים אחרים? בררו עוד היום על אחת מסדנאות האלכוהול החוויתיות עם זיו מנור – סדנת קוקטיילים או סדנאות גיבוש

טועמים קוקטיילים בסדנת גיבוש
טועמים קוקטיילים בסדנת גיבוש

מעוניינים לשמוע על סדנת קוקטיילים לפורים? בואו נדבר על זה 📞 0522-457843

דברו איתי